onsdag 18 april 2007

Priset för en extra snooz



För ett par veckor sedan lyssnade jag till en väldigt rolig diskussion på P3s Morgonpass. Den handlade om hur mycket vi är beredda att betala för ett par extra minuter i sängen. Programledaren Olle Garp berättade att han den aktuella morgonen "köpt" en extra snoozning genom att göra valet att bära samma kläder som dagen innan, på så sätt slapp han slösa tid på att stå framför garderoben och plocka ut en ny outfit. Vidare hoppade han över att duscha och köpte på så vis två extra snoozningar. Diskussionen som sen följde blev väldigt intressant. Exakt vad är vi egentligen villiga att kompromissa om bara för att få gosas några minuter till i sängen?
.
Jag har funderat en del på detta. Visserligen är jag ruskigt svårväckt och vill inget hellre än att ligga kvar under täcket men jag har verkligen inget jag upplever att jag kan spara in tid på. Det är mer en regel än ett undantag att jag blir väldigt sen och stressar under hela proceduren av iordninggörandet. Mitt största problem är att jag inte riktigt förstått att de extra snoozningarna jag unnar mig faktiskt innebär att jag måste göra avkall på någon del i morgonrutinen, så som antingen plattångandet, frukosten, sminkningen eller kanske till och med vändan med deodoranten (nej förresten, stryk sistnämnda). Mina försök att både sova längre men samtidigt behålla alla morgonbestyr är en ekvation som inte går ihop. Det krävs inte direkt någon Einstein för att förstå att X inte är lika med Y.

En extra snoozning kan, om vi ska tala i termer av värde, vara olika mycket värd beroende på vilken dag och tid det rör sig om. Ett intressant fenomen, inte sant!? 9 extra minuter (en standard för alla SonyEricson-snoozare) kan utan större tvekan bytas ut mot en dusch när almenackan visar att det är en måndag morgon. Är det däremot fredag så är duschen inte lika kompromissbar. Då är det viktigt att vara fräsch utifall det vankas After Work på kvällen och därför är det mer troligt att det är frukosten som ryker.
Vad tycker Ni? Vad är priset för en extra snooz? Skriv ett inlägg!!

Inga kommentarer: